joi, 21 ianuarie 2010

Iarna în pădure

Frumos este iarna în pădure... Dar e cam frig. Chiar într-o zi când soarele străluceşte iar cerul este de un albastru imens.
Şi dacă ne-am propus o activitate de studiere a pădurii iarna, pornim la drum, cu curaj şi voie bună, o mulţime de copii dintre care nu lipsesc rangerii juniori.
Am ajuns la pădurea Mitocaş ajutaţi şi de doi telegari cu zurgălăi înhămaţi la sania condusă cu pricepere de Manu şi Gheorghiţă.
De la început am ştiut că vom afla lucruri noi şi interesante şi că putem fi creativi la maxim. Doar participăm la programul internaţional "Să învăţăm despre pădure" (LeAF - Learning About Forest).
Mai întâi am străbătut în linişte spaţiul destinat aplicaţiei, atât pentru a ne relaxa şi a lua un prim contact cu pădurea, cât şi pentru a ne alege un loc potrivit, care să ne inspire.
Ne-am organizat pe grupe şi fiecare grupă a primit o fişă cu sarcini de lucru. Ce fel de sarcini? Iată-le:
Grupa naturaliştilor: vor identifica caracteristicile după care pot fi recunoscuţi copacii din perimetrul de lucru, vor descrie 4 specii de arbori (carpen, fag, stejar, cireş sălbatic), vor face observaţii asupra aspectului şi comportamentului vieţuitoarelor în timpul iernii. Caziuc Roxana, Girigan Mădălina, Girigan Iolanda, Haliţchi Ana, Larionov Sara, Condorovici Irina, Ermolae Anişoara sunt pasionate de biologie.
Grupa geografilor: vor face măsurători pentru aprecierea temperaturii aerului şi a solului, grosimea stratului de zăpadă, vor explica ce este zăpada, cum se formează, cum se caracterizează anotimpul iarna în zona noastră, vor face exerciţii de orientare în natură folosind busola dar şi repere naturale. Ungureanu Loredana, Saghin Mădălina, Saghin Diego, Puşcuţă Theodor şi Vartolomei Vlad au fost geografi.
Grupa artiştilor: vor încerca să exprime sentimente legate de anotimpul iarna prin lucruri, folosind materiale din natură (zăpadă, conuri, rămurele, frunze, etc.), vor descrie lucrurile realizate şi le vor explica. Au fost artişti: Onofrei Larisa, Bardan Firuţa, Olariu Cristina, Bădrăgan Iuliana.
Grupa scriitorilor: vor scrie poezii, compuneri folosind cuvinte şi expresii cât mai originale privind pădurea şi anotimpul iarna. Astăzi au dorit să fie poeţi: Bardan Diana, Franciuc Tiberiu, Rău Ionela, Rodinciuc Iulia
După ce li s-a explicat de către d-na profesoară ce au de făcut, copiii au trecut la realizarea sarcinilor. Bogdan Bilauca ne făcea fotografii.
Spre sfârşitul activităţii, ne-am grupat cu toţii lângă creaţia artiştilor plastici care au realizat un frumos şi original "Sat înzăpezit", spre a prezenta şi a discuta ce a făcut fiecare echipă.
Poeţii au compus o poezie foarte frumoasă, încărcată de sensibilitate, "Poemul iernii", din care iată o strofă:
"Printre crengile-aplecate,
De zăpadă încărcate,
Fulgii gingaşi se strecoară
Purtaţi de-o adiere uşoară."
Geografii ne-au explicat de ce e iarna, iarnă. Ne-au indicat valorile temperaturii aerului şi zăpezii şi ne-au anunţat că, după verificările lor, muşchii de pe copaci indică nordul la fel ca şi busola.
Biologii ne-au învăţat cum putem recunoaşte cu uşurinţă copacii în pădure, au răspuns la o listă de 10 întrebări şi erau bucuroşi că au văzut o căprioară.
A fost interesant pentru că nici o echipă nu ştia ce sarcini concrete au ceilalţi şi toţi am fost plăcut surprinşi să constatăm că fiecare a lucrat cu dăruire şi seriozitate şi au dobândit aprecierea colegilor atât sub formă de note cât şi prin vii aplauze. Evaluarea întregii activităţi a fost făcută de doamna profesoară care a apreciat-o ca pozitivă şi ca un demers necesar şi util în cunoaşterea naturii şi în însuşirea unor cunoştinţe ce vor putea fi valorificate ulterior atât la şcoală cât şi în celelalte activităţi ce vor avea loc în pădure.
Timpul alocat activităţii s-a scurs foarte repede. Ne-am luat rămas bun de la pădure cu promisiunea că vom reveni. Apoi iarăşi cu sania prin zăpadă, încă mai veseli decât la venire, ne-am reîntors în sat.